Pesawat MAS MH 17 Jatuh Di Ukraine Pukul 07 Malam 17 Julai 2014


Pesawat MAS MH 17 Jatuh Di Ukraine Pukul 07 Malam 17 Julai 2014-Sebuah pesawat terbang milik Malaysia Airlines dikhabarkan jatuh di Ukraine. Demikian sejumlah sumber penerbangan yang dikutip pejabat berita Rusia, Interfax, Kamis (17/7/2014).

Pesawat tersebut, yang tengah menjalani laluan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur, mengangkut 295 orang di dalamnya, dijangka jatuh di dekat sempadan Ukraine dan Rusia.

Seorang juru bicara Malaysia Airlines membenarkan telah terjadi "sebuah insiden" terhadap salah satu pesawatnya dan akan mengeluarkan kenyataan rasmi dalam masa singkat.

Pesawat terbang yang jatuh itu diyakini sebuah Boeing 777 dengan nombor penerbangan MH17, yang meninggalkan Amsterdam, Belanda pada pukul 12.14 waktu setempat atau kira-kira pukul 19.14 .

Pesawat itu sedang terbang berhampiran bandar Shaktarsk di wilayah Donetsk yang dikuasi pemberontak pro-Rusia, ketika hilang dari radar dan pasukan penolong sedang menuju ke wilayah itu.

Malaysia Airlines mengumumkan kalau pesawat yang diduga jatuh di Ukraine adalah pesawat milik mereka. Pihak Malaysia Airlines sudah mengumumkan secara rasmi peristiwa itu.

"Malaysia Airlines kehilangan kenalan dengan MH17 yang terbang dari Amsterdam, Belanda," tulis Malaysia Airlines dalam akaun twitter rasmi mereka, Kamis (17/7/2014) malam.

Pihak Malaysia Airlines memberi khabar bahawa pesawat itu kehilangan kenalan saat berada di wilayah Ukraine. "Jawatan terakhir yang diketahui berada di wilayah udara Ukraine," terang akaun twitter Malaysia Airlines.

Belum diketahui berapa jumlah penumpang pesawat MH17 dan apa punca pesawat jatuh.