Lebanon Luncurkan 2 Roket Serang ISRAEL ZIONIS

Lebanon Luncurkan 2 Roket Serang ISRAEL ZIONIS 

HASBAYA - Pejabat berita nasional Lebanon melaporkan bahawa sekira dua roket dari Lebanon di lancarkan ke wilayah Israel Selatan. Pelancaran roket ini di tengah berlangsungnya serangan antara pejuang Hamas dan Israel. 

Melansir dari Sky News, Jumat (11/7/2014), pejabat berita itu berkata, roket itu dilancarkan dari wilayah Hasbaya menuju wilayah penduduk (Israel) pada pukul 06.30 waktu setempat. 

Namun, belum jelas siapa yang bertanggung jawab atas pelancaran roket tersebut. 

Seperti diketahui, serang Israel terhadap pejuang Hamas di wilayah Gaza sudah memasuki hari keempat. Jumlah korban orang awam terus bertambah sampai saat ini mencapai 88 orang. 

Israel menganggap operasi yang dilakukan ini merupakan langkah untuk mempertahankan diri dan berupaya menghentikan serangan roket Gaza. 

Jurucakap Pasukan Keselamatan Israel mengatakan, 407 mortar dan roket sudah menghentam sejumlah bandar di Israel, termasuk Tel Aviv dan Jerusalem, sejak Selasa 8 Jun 2014. 

Meningkatnya serangan yang dilancarkan Israel ke Gaza semakin mencetuskan kecaman yang lebih luas. 

Turki mengancam jika Israel terus mengebom Gaza akan menyebabkan hubungan negaranya dan Israel tidak akan berlangsung dengan baik. 

Tidak hanya Turki, Russia pun mengecam tindakan yang dilakukan Israel dan meminta agar mereka segera menghentikan serangan yang disasarkan terhadap orang awam.