5 Manfaat Muzik Bagi Kesehatan Manusia





Muzik boleh menjadi teman bagi siapa saja. Mendengar muzik boleh membuat orang bersemangat, senang, atau bahkan galau. Namun ternyata muzik tak sekadar hiburan semata. Jika digunakan sebagai terapi, muzik boleh memberikan manfaat kesihatan bagi kita.

Selama ini telah banyak kajian yang mendedahkan kesan muzik pada otak. Terapi muzik memberi tumpuan pada kesihatan seseorang, termasuk meningkatkan kesihatan tubuh, kemampuan kognitif, dan lain-lain. Terapi muzik dilakukan dengan mendengar muzik, menyanyi, atau membincangkan muzik untuk mencapai hal tersebut.

Berikut adalah manfaat kesihatan yang diberikan terapi muzik untuk tubuh kita, seperti dilansir oleh Boldsky (05/07).

1. Mengatasi ketegangan otot
Stres dan tekanan yang kita rasakan setiap hari seringkali berimbas pada kesihatan. Katakan, selepas seharian duduk di depan komputer, otot pada bahagian punggung, leher, dan bahu menjadi tegang. Muzik boleh memberikan kesan menenangkan dan mengendurkan otot yang tegang tersebut.

2. Mengurangkan kemurungan
Kajian di Finland menunjukkan kesan positif muzik pada pesakit kemurungan. Muzik memberikan kesan menenangkan yang boleh membuat gelombang otak menjadi stabil. Menyanyikan muzik juga boleh memberikan kekuatan bagi orang yang kemurungan. Meski muzik tak boleh sepenuhnya menyembuhkan orang yang kemurungan, namun muzik boleh meredakan gejala kemurungan yang dirasakan.

3. Mengatasi insomnia
Salah satu penyebab insomnia adalah kesukaran untuk melepaskan diri dari fikiran yang membuat stres. Muzik yang ringan dan menenangkan boleh membuat fikiran menjadi lebih bebas dan membuat tubuh lebih mudah untuk tertidur. Muzik dengan instrumen minimalis dan diulang-ulang akan memberikan kesan terbaik untuk membuat cepat tidur.

4. Kesihatan jantung
Para ahli kini percaya bahawa irama degupan jantung berperanan penting dalam membuat degupan jantung menjadi lebih stabil. Jika anda mempunyai masalah dengan kesihatan jantung atau degupan jantung yang tak stabil, mendengar muzik boleh membantu untuk membuat degupan jantung menjadi lebih stabil.

5. Membantu pencernaan
Ini adalah salah satu manfaat dari terapi muzik. Muzik mempunyai kesan tak langsung pada sistem pencernaan. Muzik boleh menenangkan dan menghilangkan tekanan. Ini akan menurunkan pengeluaran asid pada pencernaan. Ketika merasa tenang, pengeluaran asid pada lambung akan seimbang.

Muzik adalah bahasa universal yang tak hanya boleh digunakan untuk mengekspresikan diri atau menghibur diri, melainkan juga boleh bermanfaat untuk kesihatan. Cubalah terapi muzik untuk mendapatkan manfaat-manfaatnya di atas.