Tanda Akhir Zaman Di Arab Saudi Turun Saji

Sesuatu yang janggal berlaku Rabu (9/1/2012) di Arab Saudi. Worldbulletin menurunkan berita bahawa Tabuk-salah satu lokasi perang yang berlaku di zaman Rasulullah-diguyur salji yang sangat lebat, setelah beberapa jam lamanya dihentam badai yang sangat dahsyat.

Seperti diketahui, Arab Saudi merupakan kawasan gurun pasir yang sangat panas. Matahari bersinar sepanjang hari. Turunnya salji menjadi suatu fenomena alam yang jarang ditemui.

Penduduk Tabuk dan juga orang-orang yang datang dari daerah lain menikmati hujan salji yang jarang berlaku itu. Jalan-jalan terutama yang menuju Gunung Alluz dipenuhi oleh kenderaan bermotor.

Para pegawai keselamatan, kawalan lalulintas, serta pertugas kesihatan diterjunkan ke pelbagai tempat berbeza guna memberikan perkhidmatan kepada masyarakat.

Pengarah lalulintas jalan raya Tabuk Brig. Muhammad bin Ali An-Najjar memberi amaran kepada para pelancong agar berhati-hati ketika memandu di atas jalan yang terjal dan licin di kawasan pergunungan. Dia juga meminta mereka supaya mematuhi had kelajuan dan menghubungi pegawai jika memerlukan bantuan atau maklumat.

Jurucakap dari Pejabat Pertahanan Awam di Tabuk Brig. Mamduh al-Enizi menasihati agar pelancong menjauhi lembah dan laluan banjir, tidak naik ke tempat tinggi dan tempat-tempat yang ditutupi salji.

Jabatan Kesihatan di Tabuk menerjunkan kenderaan-kenderaan ambulan yang berperalatan lengkap di daerah-daerah tersebut.

Jalan-jalan yang mengarah ke kawasan gurun pasir dan pengunungan di Tabuk dijejali kenderaan dari arah bandar Haql dan Bada. Hujan turun di beberapa bandar di Saudi hari Rabu kemarin.

Tabuk terletak sekitar 1500 km dari Riyad (Ibukota Arab Saudi).

Sebenarnya ini bukan kali pertama salji turun di Tabuk. Beberapa tahun yang lalu, Tabuk juga sudah pernah diselimuti salji dengan ketebalan mencapai 20 cm.

Para pemandu yang kebetulan melintas di jalanan Tabuk sengaja berhenti dan bermain salji dengan gembiranya, melompat, berguling-guling dan bersalto. Mereka tampak gembira sekali dan sama sekali tidak menyangka bahawa negaranya diguyur salji sedemikian rupa. SUMBER