Alvin Tan, Vivian Lee Beri Kenyataan Persenda Bulan Ramadhan

SKMM telah mengarahkan pasangan yang mempersendakan bulan Ramadan dengan memuat naik gambar yang menyentuh sensitiviti umat Islam dalam laman Facebook, memberi keterangan berhubung perbuatan mereka.

Pengerusi SKMM, Datuk Mohamed Sharil Tarmizi mengesahkan Alvin Tan dan Vivian Lee, telah dipanggil untuk merakamkan kenyataan mereka dan membantu siasatan.

Pasangan itu dijangka hadir di pejabat penguatkuasaan SKMM hari ini. Beberapa hari lepas Pasangan itu memaparkan gambar di laman Facebook kononnya mereka sedang menikmati makanan tidak halal dengan keterangan gambar ‚Selamat berbuka puasa dengan Bak Kut Teh Wangi, enak dan menyelerakan!‘

Sementara itu, tokoh agama dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) mendesak kerajaan mengenakan tindakan tegas dengan menguatkuasakan undang-undang terhadap pihak yang menghina kesucian agama Islam bagi memberi pengajaran pada masa depan.

Malah, mereka menyarankan Alvin dan Vivian dilucutkan kerakyatan jika tindakan itu dilihat berkesan dalam menangani isu toleransi agama dan kaum di negara ini.

Mufti Negeri Sembilan, Datuk Mohd Yusof Ahmad meminta kerajaan menggunakan peruntukan undang-undang termasuk mengikut Akta Hasutan bagi mengelak kejadian sama berulang.

Katanya, sudah tiba masanya kerajaan lebih bertegas dalam isu seumpama itu dan menjadi kewajipan umat Islam mempertahankan maruah agama jika ada pihak cuba melakukan penghinaan.

Bagaimanapun, tindakan yang diambil perlu mengikut undang-undang serta tidak terburu-buru hingga boleh mendatangkan kemudaratan kepada semua pihak.